Kamis, 12 Maret 2015

PANTUN-PANTUN BERSUKA CITA


Cerana patah dipijak,
patah dipijak ncik siti.
Saya ini bukanny bijak,
tambahan tidak mengerti.


Berangan diatas kota,
cerana patah dipijak.
Jangan pula saya dikata
karena saya bukannya bijak.

Asam jawa tumbuh dipagar,
berbuah dalam musim penghujan.
Kalau tidak menaruh sabar,
wallahu a'lam bagian badan.

Juragan bernama Sutan Tahrir,
Muat beras bercampur pulut.
Selama adikku lahir,
Telah boleh kawan bergelut.

Manis sungguh tebu seberang,
Dari akar sampai ke pucuk.
Manis sungguh mulut orang,
kita menangis jadi terbujuk.

Rumput buluh dibuat pagar,
cempedak dikerat-kerati.
Maklumlah pantun saya belajar,
Saya budak belum mengerti.

Tiada boleh menetak jati,
papan di Jawa dibelah-belah.
Tiada boleh kehendak hati,
kita dibawah perintah.

Sumber : Rizkiy, Izzi Ziya Al-Truisa. 2010. Kumpulan Pantun dan Puisi
                  Surabaya: Pustaka Agung Harapan.

0 komentar:

Posting Komentar